OUG nr. 182 din 22 Octombrie 2020 pentru completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, precum și a art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 132/2020 privind măsuri de sprijin destinate salariaților și angajatorilor în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum și pentru stimularea creșterii ocupării forței de muncă
Monitorul oficial nr. 0993 din 27 octombrie 2020
Actul normativ analizat extinde și modifică reglementările privind zile libere plătite pentru părinții ce au copii cu vârsta de până în 12 ani sau copii cu vârsta de până la 26 de ani, dacă aceștia sunt cu dizabilități.
Vor beneficia de zile libere plătite și acei părinți pentru care copii suferă de boli cronice constatate prin adeverințe emise de medicul de familie sau medicul specialist.
În această situație, ne raportăm la ordinul comun al Ministrului Educației și al Ministrului Sănătății nr. 5487/1494/2020, pentru unele măsuri de organizare a activității de învățământ.
Instituțiile de învățământ au obligația să transmită datele de identificare a copiilor aflați în sfera de aplicare a OUG nr. 147/2020 privind zilele libere plătite.
Ordonanța analizată astăzi stabilește faptul că aceste date se preiau din Sistemul informatic integrat al învățământului din România – SIIR. Transmiterea datelor se va realiza conform protocolului semnat între ANOFM și MEC.
OUG nr. 182/2020 aduce o precizare suplimentară prin care se reiterează faptul că se acordă zilele libere plătite atât în scenariul 2 (prezență parțială în școală și lecții online), cât și în scenariul 3 (predare exclusiv online). Desigur, când ne referim la scenariul 2, ne raportăm doar la acele zile prevăzute de aplicare, conform Comitetului Județean pentru Situații de Urgență.
Foarte important: OUG nr. 182/2020 impune mai întâi ca angajatorul să verifice posibilitatea aplicării desfășurării activității prin telemuncă sau muncă la domiciliu, iar zilele libere plătite se pot acorda doar dacă locul de muncă al părintelui nu permite desfășurarea activității prin muncă la domiciliu sau telemuncă.
Actul normativ modifică și o prevedere din OUG nr. 132/2020, prin care s-a decis acordarea unui ajutor material angajatorilor ce pe durata stării de urgență au aplicat măsura de telemuncă.
Aceștia beneficiază de un ajutor de 2.500 lei pentru fiecare salariat ce a desfășurat activitatea în telemuncă.
OUG nr. 182/2020 precizează că nu se acordă acest ajutor angajatorilor ce au înregistrat ulterior documentația de telemuncă în Revisal.
Practic, beneficiază de ajutor doar acei angajatori ce au înregistrat în Revisal activitatea de telemuncă în perioada 14 martie 2020 – 14 mai 2020.
Ceilalți angajatori care au utilizat procedura de telemuncă cu acordul expres al părților, dar nu au înregistrat această situație în Revisal, nu beneficiază de ajutor.
Sursa: www.bentaconsult.ro