HG nr. 19 din 27 Ianuarie 2021 pentru modificarea şi completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 37/2020 privind acordarea unor facilităţi pentru creditele acordate de instituţii de credit şi instituţii financiare nebancare anumitor categorii de debitori, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 270/2020
Monitorul oficial nr. 0123 din 5 februarie 2021
Prin OUG nr. 37/2020 ce a fost modificată prin OUG nr. 227 din 31.12.2020 s-a creat cadrul normativ prin care atât persoane fizice, cât și persoane juridice pot solicita și pe cale de consecință pot să obțină suspendarea plății ratelor aferente împrumuturilor bancare pentru ratele de capital, dobânzi și comisioane.
Durata de suspendare a plății ratelor bancare este de la o lună la maxim nouă luni.
Fac obiectul suspendării acele împrumuturi aflate în derulare la data de 30 martie 2020 atât pentru acelea la care a fost solicitată suspendarea ratelor bancare conform legislației existente la 15 iunie 2020, dar și cele pentru care nu s-a solicitat suspendarea ratelor bancare aflate în derulare la data de 31 decembrie 2020.
Persoana interesată poate depune o cerere în acest sens până în data de 15 martie 2021, iar creditorul trebuie să soluționeze cererea până în data de 31 martie 2021. Cererea poate fi trimisă în format hârtie, prin poșta electronică sau prin telefon, iar în această ultimă situație creditorul are obligația să înregistreze convorbirea.
Prin HG nr. 19/2021 sunt adoptate normele de aplicare pentru suspendarea ratelor bancare și sunt enumerate condițiile pentru aprobarea cererii.
Dacă debitorul este o persoană fizică acesta declară pe propria răspundere că veniturile personale sau ale familiei sunt afectate grav de situația economică generată de pandemia de Covid-19 și se află în imposibilitatea plății ratelor.
Printre cauzele enumerate de actul normativ, dar fără a fi limitative, identificăm:
- · pierderea locului de muncă;
- · șomaj tehnic;
- · plasarea în carantină sau izolare la domiciliu;
- · restrângerea activității angajatorului.
Pentru debitori persoane juridice se analizează valoarea veniturilor sau încasărilor medii lunare pentru ultimele trei luni anterioare cererii în comparație cu anii 2019 sau 2020. Cererea poate fi aprobată doar dacă reducerea veniturilor/încasărilor este mai mare de 20%.
De exemplu, dacă o societate depune o cerere de amânare la plata ratelor bancare în luna februarie 2021 se va face o medie a veniturilor/încasărilor perioadei 1 noiembrie 2020 – 31 ianuarie 2021 cu raportare la media veniturilor/încasărilor perioadei 1 noiembrie 2019 – 31 ianuarie 2020.
După cum se cunoaște, instituțiile de credit acordă aceste facilități la plată pentru debitori persoane fizice și persoane juridice primind în schimb garanții din partea FNGCIMM.
Prin hotărârea de guvern analizată astăzi se actualizează procedurile pe care trebuie să le urmeze instituțiile financiare pentru eventualele executări de garanții.
Sursa: bentaconsult.ro